• امروز : یکشنبه - ۹ مهر - ۱۴۰۲
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1445
  • برابر با : Sunday - 1 October - 2023
4

کد رهگیری املاک از نگاه رضا وطن خواه خیر و کار آفرین برتر مسکن

  • کد خبر : 2685
  • 26 اردیبهشت 1402 - 18:55
کد رهگیری املاک از نگاه  رضا وطن خواه خیر و کار آفرین برتر مسکن

رضا وطن خواه امپراطور املاک ایران مبتکر شیوه نوین معاملات و قراردادهای

کد رهگیری املاک از نگاه رضا وطن خواه خیر و کار آفرین برتر مسکن

در گذشته معاملات و قراردادها به صورت دستی انجام می گرفت اما از سال ۸۷ به بعد دولت با هدف جمع آوری آمار دقیق از سطح قیمت و میزان معاملات بازار مسکن با صدور بخشنامه ای اعلام کرد که از این پس قراردادهای دست نویس فاقد اعتبار بوده و تمامی معاملات  باید به صورت هوشمند در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به آدرس www.iranamlaak.ir به ثبت برسد. همچنین اگر قراردادی در بنگاه بدون کد رهگیری صادر شود، آن بنگاه متخلف شناخته شده و پلمپ می شود.( ماده ۲۸ قانون نظام امور صنفی)

برای گرفتن کد رهگیری املاک مشاورین املاک باید از طریق اینترنت قرارداد و مشخصات ملکی را در سامانه‌ی مذکور به ثبت برسانند.از این اطلاعات در سه نسخه به همراه بارکد دو بعدی پرینت گرفته می شود که این بارکد مواردی از جمله آدرس ملک، نام و آدرس خریدار و فروشنده یا مستاجر را شامل شده و تنها از طریق بارکد خوان، خوانده می شود.

برای دریافت کد رهگیری لزوم است موارد زیر صورت گیرد:

  • در زمان ثبت قرارداد در دفاتر مشاورین املاک، اصل مدارک هویتی نظیر کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی به همراه اصل مدارک مالکیت در اختیار مشاور املاک قرار گیرد.
  • مدارک مالکیت می‌تواند به‌ صورت سند تک برگی، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر ارائه گردد همچنین وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه نیزمی بایست به مشاور ارائه شود.
  • در زمان ثبت قرارداد هر طرف معامله، یک شاهد برای ثبت قرارداد همراه خود می بایست داشته باشد که مدارک شناسایی آن‌ها نیز برای دریافت کد رهگیری الزامی می باشد.
  • پس از تکمیل فرم پیش نویس قرار داد، مشاور املاک، اطلاعات را در سامانه بارگذاری می‌ نماید.
  • تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله هم از اسناد مورد نیاز دیگر برای دریافت کد رهگیری می باشد.
  • پس از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه دیگر در اختیار طرفین معامله قرار خواهد گرفت.
  • در نهایت پس از ثبت قرار داد قولنامه ای و دریافت کد رهگیری در بالای صفحات قرار داد، یک بار کد دوبعدی وجود دارد که شامل تمامی مشخصات معامله صورت گرفته اعم از آدرس دقیق ملک، نام و نام خانوادگی طرفین معامله، نام مالک و نام مستاجر است و با استفاده از بارکد خوان قابل خواندن می باشد.

کد رهگیری املاک چند رقمی است ؟

این کد ۱۳ رقمی بوده و از طریق اس ام اس برای خریدار و فروشنده ارسال می شود همچنین در قسمت پایین سمت چپ برگه مبایعه نامه نیز قابل مشاهده است.

قانون کد رهگیری املاک

همانطور که گفته شد دریافت کد رهگیری املاک اجباری بوده و اگر قراردادی در بنگاه بدون کد رهگیری صادر شود، آن بنگاه متخلف شناخته شده و پلمپ می شود.

نکته ی قابل توجه ان است که در صورت برخورداری از کد رهگیری آن معامله در سامانه ثبت می شود و همین امر امنیت آن قرارداد را تضمین می کند.

به عنوان مثال اگر فروشنده قصد کلاهبرداری داشته باشد نمی تواند یک ملک را چندین بار به فروش برساند و سیستم سریعا از موضوع با خبر خواهد شد.

به طور کلی این سامانه ی هوشمند قابلیت هایی نظیر امکان استعلام از شهرداری ، پیگیری آسان در صورت عدم دریافت مبلغ، ردیابی و جلوگیری از ایجاد تغییر در قیمت فروش ، فراهم آوردن امکان تحویل به موقع و صدور سریع حکم تخلیه و … را در اختیار کاربران قرار می دهد.

 هزینه کد رهگیری املاک

با وجود آنکه  اخباری در خصوص آنکه هیچ بنگاه املاکی اجازه دریافت پول برای صدور کد رهگیری معاملات مسکن را ندارد منتشر شده است اما سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور تعرفه هایی برای صدور کدرهگیری اعلام نموده است.

رضا وطن خواه امپراطور املاک ایران چگونه کد رهگیری املاک بگیریم ؟

مشاوران املاک برای آنکه بتوانند برای طرفین قرارداد کد رهگیری املاک دریافت نمایند باید سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز این کار را فراهم کنند. در این مطلب نحوه دریافت کد رهگیری املاک مرحله به مرحله توضیح داده شده است

برای دریافت کد رهگیری باید مراحل زیر را طی کنید:

  • انجام کلیه توافقات با طرف دیگر قرارداد
  • مکتوب کردن توافقات انجام شده در قرارداد
  • مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور (توسط مشاور املاک) جهت ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری

در واقع برای دریافت کد رهگیری املاک، باید همان قراردادی را که به صورت دستی در دفتر املاک تکمیل شده و امضا می‌کنید، در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنید.

البته حین ثبت قرارداد، اطلاعات بیش‌تری در خصوص ملک مورد معامله از شما دریافت می‌شود. پس از تکمیل این اطلاعات، کد رهگیری در همان لحظه برای شما صادر شده و نیازی نیست برای دریافت آن زمان بیش‌تری را منتظر بمانید.

توجه داشته باشید که به ۲ طریق می‌توانید به کد رهگیری دسترسی داشته باشید:

  • مشاهده برگه چهارم از مبایعه نامه‌ای که از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور پرینت گرفته شده است.
  • از طریق پیامک.

برای دریافت کد رهگیری املاک می‌توانید سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه‌ای که توسط این سامانه در اختیار شما قرار می‌گیرد را مشاهده کنید. به همین ترتیب، پس از ثبت قرارداد در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، خریدار و فروشنده از طریق پیامک، از کد رهگیری معامله خود مطلع می‌شوند. فراموش نکنید که کد رهگیری شما ۱۳ رقمی است.

البته برای اینکه کد رهگیری برای شما صادر شود، باید مدارکی به همراه داشته باشید. گروه املاک و سرمایه گذاری مهندس رضا وطن خواه امپراطور املاک  ایران ، در ادامه به این مدارک اشاره می‌کند.

مدارک مورد نیاز دریافت کد رهگیری ملک

همانطور که در قسمت پیش توضیح دادیم، مراحل دریافت کد رهگیری چیزی جز تکمیل اطلاعات مبایعه نامه در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نیست. بنابراین باید حین دریافت کد رهگیری املاک، کلیه مدارک لازم برای نوشتن مبایعه نامه را همراه داشته باشید. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • اصل مدارک هویتی (هم خریدار و هم فروشنده)
  • اصل مدارک مالکیت
  • تاییدیه کد پستی ملک

همانطور که گفتیم در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور باید کلیه اطلاعات مبایعه نامه یا اجاره نامه را تکمیل کنید. بنابراین به اصل مدارک هویتی و اصل مدارک مالکیت نیاز دارید. در خصوص تاییدیه کد پستی باید این نکته را بدانید که سامانه مورد بحث، چیزی تحت این عنوان از شما نمی‌خواهد.

رضا وطن خواه امپراطور املاک ایران  می گوید که آنچه باید در سامانه وارد کنید، کد پستی معتبر ملک مورد معامله است. یعنی حتی اگر کد پستی ملک را به خاطر داشته باشید، می‌توانید مراحل دریافت کد رهگیری املاک را بدون مشکل طی کنید. اما مسئله این است که نباید کد پستی را اشتباه وارد کنید.

برای جلوگیری از این اتفاق ۲ راه دارید:

  • دریافت تاییدیه کد پستی ملک از اداره پست
  • دریافت کد پستی معتبر ملک از سایت اداره پست
  • دریافت کد پستی معتبر از سایت شرکت ملی پست ایران

در سایت شرکت ملی پست، می‌توانید کد پستی را از روی نقشه دریافت کنید.

برای دریافت کد پستی ملک، می‌توانید به سایت شرکت ملی پست مراجعه کرده و از روی نقشه، ملک مورد نظر را یافته و کد پستی آن را دریافت کنید.

سامانه ثبت و دریافت کد رهگیری املاک

برای دریافت‌کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور باید به نشانی https://www.iranamlaak.ir مراجعه کنید. در ادامه باید وارد بخش «ورود به سامانه» بشوید. البته توجه داشته باشید که همه افراد نمی‌توانند از این سامانه برای دریافت کد رهگیری املاک استفاده کنند.

رضا وطن خواه امپراطور املاک ایران  گفت: برای استفاده از این سامانه باید به عنوان مشاور املاک در این سایت ثبت نام کرده باشید و همینطور امضای دیجیتال داشته و آن را فعال کرده باشید. پس اگر قرارداد خرید و فروش ملک یا اجاره نامه را خود شما به صورت دستی نوشته‌اید، برای دریافت کد رهگیری برای آن، باز هم باید به مشاور املاک مراجعه کنید.

باید بدانید کد رهگیری ارائه شده به شما، ممکن است مشکل داشته باشد و اصطلاحا کد رهگیری جعلی به شما تحویل داده شود. در ادامه نحوه تشخیص جعلی بودن کد رهگیری املاک و راه حل پیشگیری از آن را توضیح می‌دهیم.

نحوه تشخیص جعلی بودن کد رهگیری املاک

در خصوص کد رهگیری ممکن است در ۲ حالت زیر با مشکل مواجه شوید. در بسیاری از اوقات، مردم از هر دو حالت با عنوان کد رهگیری جعلی استفاده می‌کنند:

  • کد رهگیری جعلی
  • کد رهگیری اشتباه

منظور از کد رهگیری جعلی این است که این کد وجود خارجی ندارد و کاملا ساختگی است. برای تشخیص جعلی بودن کد رهگیری در این حالت می‌توانید استعلام کد رهگیری را دریافت کنید. نحوه دریافت استعلام کد رهگیری را در ادامه توضیح می‌دهیم.

اما حالت دیگر این است که کد رهگیری اشتباه باشد. برای تشخیص کد رهگیری اشتباه که از آن هم با نام کد رهگیری جعلی یاد می‌شود، چه کار باید بکنیم؟ برای بدست آوردن پاسخ این سوال، باید بدانید کد رهگیری اشتباه چگونه و به چه دلیلی تولید می‌شود؟

کد رهگیری ملک بر اساس کد پستی ملک صادر می‌شود. بنابراین هر گونه اشتباهی در هنگام وارد کردن کد پستی ملک، منجر به دریافت کد رهگیری اشتباه یا همان کد رهگیری جعلی می‌شود. برای تشخیص کد رهگیری اشتباه نیز می‌توانید مانند کد رهگیری جعلی، استعلام آن را دریافت کنید.

اما بهتر است بتوانیم کاری کنیم که به طور کلی با کد رهگیری دچار مشکل نشویم. در ادامه راه‌کارهای پیشگیری از اشتباه بودن یا جعلی بودن کد رهگیری را توضیح می‌دهیم.

چطور از دریافت کد رهگیری جعلی پیشگیری کنیم؟

رضا وطن خواه امپراطور املاک ایران  می‌گوید: مبنای صدور کد رهگیری، کد پستی ملک است.

بنابراین در قدم اول، پیش از صدور کد رهگیری، اطمینان حاصل کنید که کد پستی ارائه شده متعلق به ملک مورد معامله است. در قدم دوم باید هنگام ورود کد پستی، دقت کنید که همان کد پستی معتبر در سایت وارد شود. در نهایت پس از دریافت کد رهگیری می‌توانید برای اطمینان از صحت آن، کد پیگیری صادر شده را استعلام کنید.

برای استعلام کد رهگیری املاک با پیامک، ابتداه کد پیگیری، سپس علامت # و بعد از آن کد ملی را وارد کنید.

آیا گرفتن کد رهگیری املاک اجباری است؟

داستان اجباری بودن گرفتن کد رهگیری املاک مسیری طولانی را طی کرده است. کد رهگیری در سال ۱۳۸۷ به تصویب دولت رسید. سپس در سال ۱۳۹۳ از سوی دیوان عدالت اداری باطل شد و الزام ثبت معاملات در این سامانه از بین رفت.

دوباره در سال ۱۳۹۹ بحث الزامی بودن آن رونق گرفت. این‌بار به خاطر همه‌گیری کرونا، ستاد ملی کرونا دوباره کد رهگیری را مصوب و اجباری اعلام کرد.

پس اعلام اجباری بودن دریافت کد رهگیری املاک از سوی ستاد کرونا، مجلس نیز دست به کار شد و تلاش کرد تا آن را تبدیل به قانون کند. در نهایت این تلاش منجر به این شد که در تاریخ ۱۷ فروردین سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای ذیل طرح جهش تولید و تامین مسکن به تصویب رسید که اعتبار بیش‌تری به کد رهگیری می‌داد.

بر اساس این مصوبه کلیه معاملات ملکی، از خرید و فروش و رهن و اجاره گرفته تا پیش خرید و پیش فروش، باید در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شده و برای آن‌ها کد رهگیری دریافت شود. اما با وجود تمام این الزامات، همچنان جایی از کار می‌لنگد. یعنی علیرغم تمام این قوانین، همچنان می‌بینیم که بسیاری از مردم از دریافت کد رهگیری فراری هستند.

چرا تلاش برای الزام به دریافت کد رهگیری چندان موفق نبوده است؟

در هر جامعه‌ای برای اجرای قوانین علاوه بر مصوبات و قوانین، نیازمند ضمانت اجرایی و امکان نظارت بر حسن اجرای قانون هستیم. هر چند در خصوص الزام به دریافت کد رهگیری قوانین لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده‌اند، اما کار در بخش ضمانت اجرایی و امکان نظارت همچنان می‌لنگد.

به عنوان مثال معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به این نکته اشاره کرده است که: «ممکن است اسنادی مثل قولنامه‌های سه برگی هم در محاکم قضایی قابل طرح باشد اما کد رهگیری برای همه معاملات لازم است که اگر نباشد معامله دچار خدشه خواهد بود.»

علاوه بر این حتی بر اساس ماده ۲۸ از قانون نظام امور صنفی، مشاورین املاک موظف به دریافت کد رهگیری برای کلیه معاملات هستند. در صورتی که مشاور املاکی بر خلاف این رویه عمل کند، با وی به صورت قانونی برخورد خواهد شد. اما سوال این است که چه نظارتی بر انجام این کار امکان پذیر است؟

در واقع اگر به ضمانت اجرایی در خصوص الزام به دریافت کد رهگیری فکر می‌کنیم، باید ۲ اتفاق در این زمینه بی‌افتد:

البته قطعا از نظر حقوقی و فقهی موانعی برای اجرایی شدن این امور وجود دارد. اما به هر حال، نبود این ضمانت‌های اجرایی باعث شده که در کف بازار شاهد آن باشیم که بسیاری از خریداران و فروشندگان و موجرین، به خاطر فرار از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، تمایلی به دریافت کد رهگیری نداشته باشند.

حالا که به ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اشاره کردیم، شاید بپرسید برای دریافت کد رهگیری املاک باید چه هزینه‌هایی را پرداخت کنید.

دریافت کد رهگیری، همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای شما هزینه‌ای را به همراه خواهد داشت. در واقع با ثبت معامله شما در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، مشاور املاک باید ۹ درصد از درآمد خود از این معامله را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان مالیاتی کشور پرداخت کند.

بنابراین اگر شما خواهان دریافت کد رهگیری باشید، باید علاوه بر کمیسیون املاکی که پرداخت می‌کنید، معادل ۹ درصد از کمیسیون قانونی معامله مورد نظر را به مشاور املاک پرداخت کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای شفاف شدن میزان کمیسیون املاک، مقاله «نحوه محاسبه کمیسیون املاک و بررسی کمیسیون قانونی و غیر قانونی» را مطالعه کنید.

نکات مهم در هنگام گرفتن کد رهگیری املاک

در بخش پایانی از این نوشته، نکات مهم در هنگام گرفتن کد رهگیری املاک را به صورت مفید و مختصر مرور می‌کنیم. هنگام گرفتن کد رهگیری و بعد از آن باید به موارد زیر توجه کنید:

  • کد پستی باید معتبر باشد. اعتبار کد پستی صرفا با مراجعه حضوری به اداره پست یا استفاده از سایت اداره پست قابل تایید است. به هیچ وجه به ادعای مالک یا هر فرد دیگری در خصوص صحت کد پستی توجه نکنید.
  • وارد کردن کد پستی معتبر در سایت کد رهگیری به صورت صحیح و کامل.
  • استعلام کد رهگیری دریافت شده. پس از دریافت کد رهگیری، برای اطمینان از جعلی نبودن کد رهگیری یا اشتباه نبودن آن، می‌توانید کد رهگیری را استعلام کنید.
  • عدم پرداخت هزینه اضافه بابت دریافت کد رهگیری. مشاور املاک برای دریافت کد رهگیری هزینه‌ی بسیار کمی را می‌پردازد، اما به هیچ وجه از نظر قانونی حق ندارد هزینه‌ی اضافه‌ای را از مشتری مطالبه کند.
  • اضافه شدن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به کمیسیون املاک. این ۹ درصد از کمیسیون قانونی محاسبه می‌شود؛ نه کمیسیونی که با مشاور املاک توافق کرده‌اید. دقت کنید تا مبلغ اضافه‌ای پرداخت نکنید.

.

گروه املاک و سرمایه گذاری مهندس رضا وطن خواه امپراطور املاک ایران در این مقاله تلاش کرد تا کلیه نکات مهم در خصوص دریافت کد رهگیری را خدمت شما ارائه کند. اگر همچنان سوالی در این خصوص دارید، می‌توانید سوال خود را در انتهای همین مقاله در بخش نظرات برای ما ارسال کنید. در اسرع وقت به سوال شما پاسخ می‌دهیم.


رضا وطن خواه امپراطور املاک  ایران، خیر و کارآفرین املاک  حامی ساخت مسکن ارزان و مبارزه با تورم کاذب مسکن در ایران

وب سایت املاک بین المللی وطن خواه

https://amlakvatankhah.com

به گزارش ملک و مردم

لینک کوتاه : https://melkomardom.ir/?p=2685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.